Tutkimuksen mukaan naiset ja korkeasti koulutetut hyödyntävät pakkausmerkintöjä eniten

Marttaliiton teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 71 prosenttia suomalaisista lukee pakkausmerkintöjä ostaessaan ruokaa. Sukupuoli, ikä ja koulutustaso vaikuttavat pakkausmerkkien tuntemiseen ja hyödyntämiseen: naiset lukevat pakkausmerkintöjä kaikissa ikäryhmissä enemmän kuin miehet. Nyt toista kertaa tehty tutkimus toteutettiin edellisen kerran joulukuussa 2019.

Ravintosisältömerkintöjä käytetään apuna tuotteiden terveellisyyden arvioinnissa ja tuotteiden vertailussa. Yhä useampi kuluttaja tarkistaa suolan määrän pakkauksesta. Rasvan ja sokerin määrää tarkastelivat eniten yli 65-vuotiaat. Nuoret puolestaan tarkastavat erityisesti proteiinin ja kuidun määriä.

Vuoteen 2019 verrattuna EU:n lehtimerkin tunnettuus oli kasvanut 12 prosenttia, Reilun kaupan merkin 7 prosenttia ja Sydänmerkin 6 prosenttia. Parhaiten kuluttajat tuntevat Sirkkalehti- ja Hyvää Suomesta -merkit. Vanhemmat naiset tunnistavat eri merkit parhaiten, vanhemmat miehet huonoiten. Nuoret naiset tuntevat muita paremmin Reilun Kaupan-, Sydän- ja EU:n lehtimerkin. Merkit vaikuttivat eniten yli 50- vuotiaiden naisten ja vastaavasti vähiten 31–50-vuotiaiden miesten ostopäätökseen.

Parasta ennen -päiväyksen ja Viimeinen käyttöpäivä -merkintöjen umpeuduttua kuluttajat kertovat käyttävänsä aistinvaraista arviointia aiempaa useammin. Kuluttajat siis katsovat sekä haistavat ja maistavat tuotteita aiempaa enemmän. Tutkimuksen mukaan aistinvaraista arviointia hyödynsivät vähiten vanhemmat naiset ja nuoret miehet. Pääkaupunkiseudulla asuvat nuoret naiset jättävät ruoan useammin käyttämättä päiväyksen umpeuduttua.

Lähde: Martat

Author: Raisa Pajarinen