Yrittäjän itsensä johtamisen taidot ovat avain arjessa jaksamiseen

Lehtori Marja Orpana-Niitlahti keskusteli Tuote- ja palveluvirittämö -hankkeeseen osallistuneiden RelaTime Valmennus Oy:n Katri Rannan ja Sanna Kasurisen kanssa yrittäjän jaksamisesta ja itsensäjohtamisesta.

Itsensä johtaminen on sitä, että arvostat itseäsi ja omia unelmiasi, asetat tavoitteita itsellesi ja osaat myös suunnitella omaa työtäsi ja aikatauluja. Yrittäjän on osattava johtaa itseään, että pystyy antamaan asiakkaalleen parasta. Itsensä johtaminen tarkoittaa siis myös itsekuria ja rajojen asettamista. Intohimoinen työhön uppoaminen voi johtaa uupumiseen.

Miten olet jaksanut? Tässä on tyypillinen kysymys yrittäjälle korona-arjessa. Oivallus siitä, että joku välittää, voi antaa kuitenkin yrittäjälle voimia jaksaa eteenpäin. Korona-aikana yrittäjien arki on ollut polarisoitunutta; joidenkin arkeen korona iski täydellä voimalla ja koko toiminta pysähtyi, mutta on paljon niitä, jotka voivat olla kiitollisia koronan tuomista uusista tilaisuuksista. Kummassakin tapauksessa yrittäjän jaksaminen saattaa olla koetuksella – se, että jaksaa uskoa tulevaan tai se, että töitä on liikaa.

Työn uuvuttamalle yrittäjälle Katri Ranta antaa neuvoksi rajojen asettamisen. Kiusauksena saattaa olla se, että yrittää ahnehtia kaikki työtilaisuudet ja joutuu suorittamisen moodiin eikä edes tajua uupuneensa. Silloin kannattaa kiinnittää huomiota omiin tuntemuksiinsa: ärtyneeseen olotilaan, kiukkuisuuteen tai unettomuuteen ja myös erilaisiin fyysisiin oireisiin: vatsavaivoihin, päänsärkyyn, niska-hartiasärkyyn. On helppo turvautua lääkkeisiin oman olotilan lievittämisessä, mutta silloin ei käsitellä syytä vaivoihin vaan yritetään poistaa oire.

Entä sitten sellainen yrittäjä, jolta työmahdollisuudet ovat menneet? Mikä hänelle ohjeeksi? Sanna Kasurinen toteaa, että silloin voi olla syytä pysähtyä miettimään, mitä oikeasti haluaa tehdä: voisiko hankkia lisää osaamista vaikkapa opintojen avulla tai miten kehittää oman yrityksensä toimintaa, kun on aikaa.

Sanna Kasurinen kertoo, että kannattaa myös hyödyntää teknologiaa, kun haluaa saada tietoa kehon toiminnasta. Älykellot ja -sormukset sekä hyvinvointianalyysit mittareiden avulla antavat arvokasta dataa kehostasi ja tätä tietoa on tärkeää hyödyntää. Monet seuraavatkin unen määrää ja laatua aktiivisuusrannekkeiden avulla. Hänen mukaansa kannattaa todella kuunnella omaa kehoaan ja oppia tunnistamaan itsessään erilaisia tuntemuksia, mutta myös oppia reagoimaan niihin.

Katrin ja Sannan viisi vinkkiä meille kaikille jaksamiseen:

1. Nuku riittävästi ja pidä säännöllinen vuorokausirytmi.
2. Tee asioita, joista tulee hyvä olo – ei työasioita.
3. Tee selkeä raja työn ja vapaa-ajan välille.
4. Muista juoda ja syödä päivän aikana.
5. Muista tauotus – liike on lääke, mutta muista myös pysähtyminen päivän aikana.

Nämä voi jokainen kirjata omaan huoneentauluunsa ohjeiksi. Muista, että kaikki uusi vaatii aikaa, siis etene pienin askelin. Työterveyslaitoksen sivuilta löytyy avuksi runsaasti tietoa yrittäjien hyvinvoinnista, kuten Yrittäjän työkyky -vinkkikirja ja siellä voi myös testata oman työkykynsä.

Jatka lukemista täältä Koulutuskeskus Salpaus

Lähde: Koulutuskeskus Salpaus 

Author: Saara Teirikko