Uusi verkkokirja kansallisesta ja kansainvälisestä LUMA-tiedekasvatuksesta: parhaita ratkaisuja ja toimintamalleja hyvään tulevaisuuteen

Miten innostetaan tulevaisuuden tekijöitä matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opiskeluun? Miten tuetaan taitavia opettajia ja tulevia opettajia tärkeässä työssään? Miten rakennetaan yhteisöllisesti ja tutkimusperustaisesti hyvää ja kestävää tulevaisuutta? Muun muassa näihin kysymyksiin antaa vastauksia uusi LUMA-tiedekasvatustoimintaa käsittelevä verkkokirja.

Kirjan suunnitteluun ja tekemiseen osallistui LUMA-keskus Suomi -verkoston moton ”Yhdessä olemme enemmän!” mukaisesti noin sata henkilöä LUMA-keskus Suomi -verkostosta. LUMA-keskustoimintaa on systemaattisesti kehitetty yliopistotasolla Suomessa vuodesta 2003 lähtien. Vuonna 2013 avattiin kansallinen LUMA-keskusverkosto 11 yliopiston yhteyteen. Yhteisöllisesti ja tutkimusperustaisesti toimivalla verkostolla on opetus- ja kulttuuriministeriön antama valtakunnallinen tehtävä, johon kaikki yliopistot keskuksineen ovat sitoutuneet.

Tällä hetkellä toiminnassa on 13 alueellista LUMA-keskusta, joista yksi on LUMA-keskus Saimaa. LUMA-keskus Saimaa toimii Etelä-Karjalan, Etelä-Savon ja Kymenlaakson alueella. Verkkokirja esittelee kattavasti myös LUMA-keskus Saimaan toimintaa, joka on muista keskuksista poiketen alusta saakka tarjonnut kouluille sisältöä sekä yliopistosta että ammattikorkeakoulusta.

”Saimaan ammattikorkeakoulu ja sen myötä nykyinen LAB-ammattikorkeakoulu on ollut perustamisesta lähtien mukana LUMA-keskus Saimaassa. Ammattikorkeakouluista olimme selvästi etujoukoissa”, sanoo LAB-ammattikorkeakoulun yliopettaja Päivi Porras.

Porras itse on ollut mukana toiminnassa keskuksen perustamisesta lähtien tähän syksyyn saakka. Toinen pitkän linjan tekijä, LUT-yliopiston LUMA-koordinaattori Leena Ikonen kertoo, että poikkeuksellisset ajat ovat on sysänneet myös LUMA-toiminnan ottamaan digiloikan. ”LUMA-ohjaajat ovat tuottaneet virtuaalimateriaalia TEKin koordinoimaan tapahtumaan. Kaikkiaan LUMA-ohjaajien porukka koostuu vuosittain noin 15 LUTin ja LABin opiskelijasta.”

Toiminnan liekki pysyy siis yllä myös poikkeusaikoina, mutta Ikonen ja LABin projektipäällikkö Mauri Huttunen odottavat kovasti pääsevänsä järjestämään tapahtumia, joissa lapset ja toimintaa pyörittävät aikuiset voisivat kohdata toisiaan. Vierailukohteeksi Lappeenrannan kampukselle on myös rakenteilla aivan uusi, LUMA-toiminnalle omistettu tiedeluokka.

 

Lähde: LAB Ammattikorkeakoulu

Author: Tiia Tuomisto