Suomalainen insinöörityöpalkinto robottibussin rakentajille

Suomalaisen insinöörityöpalkinnon 2020 voittaa Sensible 4 -yrityksen tiimi, joka rakensi GACHA-robottibussin. Työryhmä rakensi bussin alusta alkaen itse ja koodasi ohjelmiston, joka mahdollistaa bussin autonomisen ajamisen. Espoolainen startup teki yhteistyötä japanilaisen design-yritys MUJI:n kanssa, joka suunnitteli bussin palkitun ulkoasun.

Tekniikan alan yliopistokoulutettujen ammattijärjestö Tekniikan akateemiset TEK ja sen ruotsinkielinen sisarjärjestö Tekniska Föreningen i Finland TFiF jakavat Suomalaisen insinöörityöpalkinnon vuosittain. Palkinto jaetaan henkilölle tai työryhmälle, joka on huomattavasti edistänyt teknillistä osaamista Suomessa. Palkinnon arvo on 30 000 euroa.  – Haluamme palkinnolla muistuttaa suomalaisen insinöörityön merkityksestä. Työn tuottavuuden kasvu syntyy ensisijaisesti teknologian kehityksestä. Insinöörityö on ensiaskel kohti parempaa tuottavuutta, sanoo Jari Jokinen, TEKin toiminnanjohtaja. – Palkittu työ on kunnioitettava yhdistelmä Suomen olosuhteisiin kehitettyä moniosaamista, jolle varmasti löytyy monia hyödyllisiä kestävän kehityksen mukaisia käyttötarkoituksia ympäri maailmaa, sanoo Annika Nylander, TFiFin toiminnanjohtaja.

Sensible 4:n tuote on ohjelmisto, joka mahdollistaa ajoneuvon autonomisen ajamisen. Yrityksen asiakkaita ovat muun muassa Toyota Motor Europe ja Dongfeng, joka on yksi Kiinan neljästä suurimmasta autovalmistajista. Sensible 4 keräsi alkuvuoden rahoituskierroksellaan kuuden miljoonan euron potin japanilaisilta sijoittajilta. Sensible 4 aikoo käyttää rahat liiketoimintansa laajentamiseen Eurooppaan ja Aasiaan. Tavoitteena on tuoda robottibussit osaksi joukkoliikennettä muutaman vuoden kuluessa. GACHA-bussi soveltuu esimerkiksi syöttöliikenteeseen juna-asemalta työpaikoille tai lyhyiden välimatkojen taittamiseen kampusalueella. Sähköllä toimiva, 40 km/h kulkeva GACHA-bussi vähentää katukuiluun jääviä paikallispäästöjä. Se on vihreä valinta lyhyiden etappien kulkemiseen.

Sensible 4 on mukana EU:n FABULOS-hankkeessa, jossa tutkitaan ja pilotoidaan robottibusseja osana kaupunkiliikennettä. GACHA-bussi ajaa pilottireittiä Pasilassa heinäkuun alkuun asti, viisi päivää viikossa. Lisäksi Sensible 4 on mukana LuxTurrim5G-hankkeen älykaupungin pilotissa Espoossa.

GACHA-bussi sai alkunsa, kun Harri Santamala, Jari Saarinen ja Jussi Suomela päättivät rakentaa robottibussin, joka olisi parempi kuin mikään heidän aiemmin näkemänsä robottibussi. Santamala työskenteli tuolloin robottibussien parissa Metropolia Ammattikorkeakoulussa, Saarinen ja Suomela GIM Robotics -yrityksessä. Vajaa vuosi idean syntymisestä, vuonna 2017, kolmikko perusti Sensible 4 -yrityksen yhdessä Helsinki Business Hubissa työskennelleen Tommi Rimpiläisen kanssa. Kymmenen hengen tiimi alkoi suunnitella robottibussia lokakuussa 2018. Puoli vuotta myöhemmin he esittelivät valmiin, toimivan GACHA-bussin.

GACHAn taustalla on vuosikymmenten insinöörityö ja tutkimus. Bussin teknologiset ratkaisut, kuten LiDAR-lasertutkan ja sen datan hyödyntäminen, perustuvat Aalto-yliopiston tutkimusryhmän työhön. Osittain LiDARin ansiota on, että GACHA kulkee huonoissakin sääoloissa.

GACHAn ensiesittelyn jälkeen yritys on kasvanut. Korona-kevään aikana Sensible 4 on tuplannut työntekijöidensä määrän 29 hengestä 62:een – ja rekrytointi jatkuu edelleen.

Lähde: Tekniikan akateemiset – TEK

Author: Saara Kämppi