KUTSU: Vältä viherpesukohu – laske ja viesti hiilijalanjälki oikein!

Yli 500 henkilön yritykset ovat olleet velvollisia raportoimaan yhteiskuntavastuustaan vuoden 2017 alusta. Raportointivelvoite koskee tässä kokoluokassa yleisen edun kannalta merkittäviä yhtiöitä, eli listayhtiöitä, luottolaitoksia ja vakuutusyhtiöitä. Yhtiön liikevaihdon tulee lisäksi olla yli 40 miljoonaa euroa tai taseen 20 miljoonaa euroa.

Lainsäädännön perustana oleva EU direktiivi velvoittaa nämä yhtiöt raportoimaan ympäristöä, työntekijöitä, sosiaalisia kysymyksiä ja ihmisoikeuksia koskevista toimintamalleistaan sekä niiden harmaan talouden ehkäisystä. Yhtiöiden tulee myös antaa lyhyt kuvaus omasta liiketoimintamallistaan sekä kertoa toimintalinjoihinsa liittyvistä riskeistä ja niiden hallinnasta.

Yritysten hiilijalanjäljen laskentaan erikoistunut TkT, toimitusjohtaja Tuula Pohjola Crnet Oy:stä sanoo, että vaikka lakimuutos on hyväksytty jo neljä vuotta sitten, hiilijalanjälki lasketaan vielä monessa paikassa väärin tai puutteellisesti. Raporteista saattaa puuttua jopa 60 % hiilijalanjälkeen vaikuttavista tekijöistä. Tähän taas on syynä puutteellinen tai väärä laskentatapa.

– Hiilijalanjäljen laskenta on erinomainen työkalu liiketoiminnan läpivalaisuun. Se tarkoittaa yrityksen koko tuotantoketjun avaamista alusta loppuun saakka. Myös palvelualoilla on tuotantoketju; tosin hieman erimuotoinen kun perinteisillä teollisuusaloilla. On tärkeää, että laskenta tehdään oikein ja riittävän kattavasti, jotta voidaan myös viestiä oikein. Lopputulos yrityksen liiketoiminnan vastuullisuuden tutkimisesta on pääsääntöisesti positiivinen, Pohjola sanoo.

Pohjolan mukaan tuotantoketjun tekijät muodostavat yrityksen toiminnan perustan. Tuotantoketju on juuri niin vastuullinen kuin mihin yrityksen johdon tekemät erilaiset päätökset liiketoiminnassa johtavat. Jos yritys haluaa kehittää vastuullista liiketoimintaa, yrityksen johdon täytyy tarkastella toiminnan taloudellista, ekologista ja eettistä kestävyyttä kriittisesti.

– Hiilijalanjäljen laskenta antaa vastaukset toiminnan vastuullisuuteen: esille tulevat hankinnan, tuotannon, jakelun ja tukitoimintojen vahvuudet ja mahdolliset heikkoudet paitsi ekologiselta mutta myös taloudelliselta ja eettiseltä kannalta. Sen jälkeen kehittämistoimenpiteiden määrittely onkin jo huomattavasti tehokkaampaa, ja näin myös yritysvastuuraportin tekeminen sujuu helpommin, kun käytettävissä on dokumentoitu toiminnan lähtötilanne sekä kehittämissuunnitelma lähivuosille. Bonuksena projektista tulee myös henkilöstön tietoisuuden lisääntyminen vastuullisesta liiketoiminnasta.

Raporteista eläviksi viesteiksi medialle, verkkoon ja someen
Luottamusta ansaitsevaan ja luovaan vastuuviestintään erikoistunut Nina Alivirta Pilgrim Oy:stä pitää raportteja vastuutyön todentamisen ja kehittämisen tärkeänä pohjana. Jotta vastuutyö yleistyy, siitä olisi kuitenkin kerrottava raportteja laajapohjaisemmin ja myös luovin keinoin verkossa, tiedottein, juttuideoin, tilaisuuksin, videoin ja somessa.

– Vastuutyö ja -viestintä ovat lajeja, missä voitetaan, kun kaikki ovat maalissa. Siksi hyvän esimerkin voimaa ei voi vähätellä ja juuri siksi kerronta on tärkeää. Samalla, kun ansaitaan luottamusta itselle, annetaan hyviä vinkkejä ja esimerkkejä muille. Vastuuviestinnästä saa ja pitää myös innostua, se auttaa oivaltamaan uusia näkökulmia. Ei ole yhtään liioiteltua ajatella, että juuri näin rakennetaan yhteistä, parempaa tulevaisuutta. Kaiken luottamusta ansaitsevan viestinnän pohjana on tietenkin oikein laskettu ja raportoitu tieto.

TERVETULOA PILGRIMIN TEEMA-AAMUUN 15. KESÄKUUTA!

Pilgrim ja Crnet järjestävät hiilijalanjäljen laskennasta teema-aamun Vältä viherpesukohu – laske ja viesti hiilijalanjälki oikein 15. kesäkuuta 2021 klo 9-10 Howspace-alustalla.

Tapahtuma on maksuton. Ilmoittaudu mukaan tästä!

Ohjelma:

Klo 9.00 Tervetuloa – Nina Alivirta, luottamusviestijä, Pilgrim Oy
Klo 9.05 Näin lasket hiilijalanjäljen oikein – Tuula Pohjola, toimitusjohtaja, Crnet Oy
Klo 9.20 Omnian hiilijalanjäljen laskentaprosessi – Antti Hautamäki, projektipäällikkö, Omnia
Klo 9.35 Viestinnän kommenttipuheenvuoro, Nina Alivirta, luottamusviestijä, Pilgrim Oy
Klo 9.40 Loppukeskustelu

Lähde: Pilgrim 

Author: Saara Teirikko