Blogi: Muutosmatkalla digitaalisessa vuorovaikutuksessa toimimiseen

Suoritan Tredussa oppisopimuksella Vanhustyön erikoisammattitutkinnon muistihoitajan osaamisalaa. Tänä keväänä opintoni tulivat siihen vaiheeseen, että OMA-opettajani ehdotteli valinnaiseksi opinnoiksi mielenterveys- ja päihdeammattitutkinnosta Digitaalisessa vuorovaikutuksessa toimiminen -tutkinnon osaa.
Nainen ja ikäihminen tutustuvat tabletin käyttöön

Ensin ajattelin, tuostahan nuo suoritetaan, nopeasti ja rasittamatta itseä enempiä. Opinnot kuulostivat jotenkin tylsiltäkin, digitaalinen vuorovaikutus höh. Vaan kuinkas minun sitten kävikään. Otin yhteyttä tutkinnon osan opettajaan ja hän valoi minuun semmoista buustia, että innostuin ajatuksissani.

Työskentelen ikääntyneiden asumispalveluissa muistiasiakkaiden kanssa. Lähdin halukkaasti oppimaan uutta tietoa ja taitoa vuorovaikutukseen, sen digitaalista muotoa ikääntyneiden palveluille. Siitä hetimiten toin ajatukseni käytännön tasolle töissä.

Opin, havainnoin, luotin ja kokeilin. Uskoin saavani asukkaidemme elämään täten myös uusia tärkeitä asioita, ja siten digitaalisessa vuorovaikutuksessa toimiminen pääsi elämässämme ihan uudelle levelille.

Työn arvo on tärkeä arvo elämässäni. Ikääntyneiden parissa työskentelyn kautta saan olla tunnustamassa ja tunnistamassa ettei ikä ole mitenkään olennainen osa oppimista vaan päinvastoin, oppiminen on olennainen osa ikääntymistä. Joka päivä opimme jotakin, mikä tuo Ilon Elämään. Toteamus “Minä opin ja osaan ja elämä kohtelee minua hyvin” muuttuu päivittäin niin todeksi…

Lue Sari Rantanen, Vanhustyön erikoisammattitutkinnon opiskelijan, blogi kokonaisuudessaan täältä Tampereen seudun ammattiopisto Tredu 

Lähde: Tampereen seudun ammattiopisto Tredu 

 

Author: Saara Teirikko