Vastuullisuus tulee olla organisaation ja kuluttajan perusarvo

Yritysvastuu, vastuullinen (liike)toiminta, yrityskansalaisuus, kestävä kehitys, päästölaskenta, ilmastonmuutoksen torjuminen, hiilijalanjäljenlaskenta, ympäristövastuullisuus, sosiaalinen vastuu, kulttuurillinen vastuu, yritysturvallisuus, eettinen kuluttaminen, factor4, ekosuunnittelu… Termien lista on loppumaton, kun kuvataan nykyistä keskustelua vastuullisesta toiminnasta.

Vastuullinen liiketoiminta yksityisellä sektorilla on jo näkynyt ihan mukavasti median toimittajien sanavarastossa ja lehtien palstoilla, mutta myös julkisen sektorin toimijoiden, erilaisten yhteisöjen sekä yksittäisen kuluttajan pitää muuttaa toimintaansa vastuullisemmaksi.

Vastuulliset hankinnat, kierrätys, kasvispainotteinen ruokavalio, julkisen liikenteen käyttö (siellä, missä se on mahdollista), kestävä matkailu, harkittu kuluttaminen – lyhyesti: kestävät elämäntavat – tulisi nyt ja tulevaisuudessa olla osa arkeamme, yksi elämän perusarvoista.

Jos isot organisaatiot – yksityiset yritykset ja julkishallinnon toimijat – tekevät ‘oman osuutensa’ kestävän kehityksen ja vastuullisuuden edistämisessä, niin meidän kuluttajien on helppo tehdä omassa elämässämme hyviä ja parempia valintoja kestävän kehityksen puolesta.

Me kaikki teemme yhdessä vastuullisuuden vallankumouksen!

TkT Tuula Pohjola

[email protected]

+358 50 511 3703

Author: Tuula Pohjola