Tänä vuonna luettu 2 513 967 uutista.
This year 2 513 967 news read.

Kestävä matkailu edellyttää säätelyä

Monitahoinen aihe sulkee sisäänsä niin ekologiset kuin yhteiskunnallisetkin näkökohdat

Matkailun kestävyys on Oulun yliopiston maantieteen tutkimusyksikön keskeisimpiä teemoja. Matkailun kestävyydestä alettiin puhua Rion ympäristökokouksen jälkeen 1990-luvun alkupuoliskolla, ja aiheen tutkimus on lähes yhtä vanhaa. Kestävyyden edistäminen säätelyllä on tässä tapauksessa kuitenkin hyvin vaikeaa. Yhtenä syynä on matkailubisneksen luonne. "Matkailu ei ole itsenäinen talouden ala vaan klusteri, johon kuuluu mm. majoitus-, liikenne- ja ravitsemustoimintaa", sanoo maantieteen professori Jarkko Saarinen. "Se kasvaa nopeammin kuin muu talous maailmassa, mutta valtaosa siitä jää tilastojen ulkopuolelle." Esimerkiksi lentomatkustustilastoissa näkyvät vain kansainväliset lennot, mikä jättää huomiotta mm. USA:n valtavan sisäisen liikenteen.

Mtkailun kestävyyden tutkimuskin on pitkälti tapauskohtaista. Yleistasolla Saarinen toteaa, että esimerkiksi Seychellien-loman ekologisesta jalanjäljestä noin 97 % johtuu matkanteosta kohteeseen ja takaisin. "Kun emme laita hotellipyyhkeitä pestäväksi, se kohdistuu kolmeen prosenttiin." Ekologisen jalanjäljen mittavin tekijä ovat ilmastonmuutosta ruokkivat kasvihuonekaasupäästöt. "Matkailu aiheuttaa 5-10 % maailman kasvihuonepäästöistä, ja suurin ja kasvavin osa niistä tulee lentämisestä", kertoo tutkijatohtori Kaarina Tervo-Kankare. Myös laivaliikenne on suuri päästölähde, ja kestävyyttä tavoittelevan matkailijan kannattaa valita juna.

Itse matkakohteeseenkin jää ekologinen jalanjälki esimerkiksi kansallispuistojen kulumisen tai vesistöjen tilan heikkenemisen muodossa. Jälkimmäisellä on yhteys ilmastonmuutokseen. "Etelä-Euroopassa alkaa olla liian kuumaa, ja viime kesänä annettiin paikoin jo varoituksia: ei ikäihmisille eikä lapsille. Vaarana ovat myös maastopalot ja Eurooppaan rantautuneet malariasääsket, ja denguekuumeenkin voi nykyään saada EU:n alueella." "Seurauksena on matkailun rakenteen muutos: saksalaiset ovat jo työntyneet Itämeren etelärannoille. Lämpenemisen myötä leväkukinnot kuitenkin vähentävät sen vetovoimaa. Suomen järvet taas ovat keskimäärin hyvin matalia, ja 1-2 asteen lämmönnousu voi räjäyttää leväkukinnot."

Hotellien, uima-altaiden ja golfkenttien vaatima vesimäärä voi myös olla pois paikallisilta asukkailta ja maataloudelta. Matkailun kestävyyteen kuuluvat myös yhteiskunnalliset ulottuvuudet: sosiaalinen kestävyys viittaa esimerkiksi paikallisen väestön hyvinvointiin ja tasa-arvoisuuteen niin paikallisten kuin matkailijoidenkin kesken, kulttuurinen kestävyys paikallisen kulttuurin kunnioittamiseen ja säilymiseen, taloudellinen kestävyys matkailutulojen ohjautumiseen paikallisille työntekijöille. Jos yhdestä tingitään, se heijastuu helposti muihin. 

"Tunnettu esimerkki on Torremolinoksen kehitys 1950-luvulta alkaen: kun jätevesien puhdistus lyötiin laimin, matkailijat vähenivät. Seurasi taloudellisia ongelmia, joihin liittyy sosiaalisia ongelmia, kuten työttömyyttä ja prostituutiota." Pitkään tunnetun ja tutkitun ruuhkautumisen rinnalle on viime vuosina syntynyt ilmiö, johon viitataan termillä overtourism. Siinä matkailu tunkeutuu aiempaa enemmän paikallisten arkielämään, kun ruuhkautumiseen yhdistyy nykyaikainen jakamistalous, kuten airbnb. "Asuntojen hinnat ja vuokrat nousevat paikallisille, opiskelijat jäävät ilman kämppiä, häiriöt naapurustossa lisääntyvät.", Saarinen kuvailee. Ilmiö tunnetaan jo Rovaniemellä, puhumattakaan Venetsiasta ja Barcelonasta, missä sitä yritetään suitsia rajoittamalla airbnb-vuokranantajien sekä vuokralla olevien huoneiden määrää.

Matkailubisneksestä löytyy suuri määrä erilaisia kestävyyssertifikaatteja, mutta  sisältö jää usein epäselväksi, ja mukana on yritysten itse luomaa ns. viherpesua. Pohjoismaissa tunnetuista sertifikaateista Tervo-Kankare nostaa esiin kansainvälisen Green Key -majoituskohdemerkin sekä norjalaisen ruohontupsumerkin (Green Travel), jonka alle on koottu useita sertifikaatteja. "Suomessa pohditaan vastaavaa, ja luomumerkkiä sekä joutsenmerkkiä käytetään jo tietyillä matkailun osa-alueilla." Kestävyyttä voidaan edistää myös rajoittamalla kohteen saavutettavuutta, kuten poistamalla siltoja kansallispuistoista tai hinnoittelemalla kohde kalliimmaksi. Ainoa yleissitova keino olisi kuitenkin lainsäädäntö. 

Viimeisin huomattava askel tällä saralla on Ruotsin keväällä käyttöön ottama lentovero. EU:n tasolla lentoliikenne on sitä vastoin vain päästökaupan piirissä. Uusliberalistinen politiikka jättää kestävyyden markkinoiden huomaan, toteaa Saarinen. "Oletus on, että matkailijat hakevat entistä ekologisempia ja kestävämpiä matkailutuotteita ja yritykset tarjoavat niitä. Asennetasolla näin tapahtuu, mutta kun tulee valintatilanne, jossa on mukana hinta, tutkimukset osoittavat, että hintaa painotetaan yli kestävyyden." 

Lähde: Oulun Yliopisto 


Päivitetty/Updated: 19.10.2018

Yhteistyökumppaneita

Twitter

Yhteistyökumppaneita

Tietoa Vastuullisuusuutisista

Vastuullisuusuutiset.fi on SoMe-kanava vastuullisille yrityksille ja organisaatioille.

Vastuullisuusuutiset.fi-portaalissa julkaistaan kotimaisia ja kansainvälisiä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen uutisia päivittäin – 7 päivänä viikossa vuoden jokaisena päivänä kello 10.00 ja 17.30. Viikottain julkaisemme myös yhteistyökumppaneidemme parhaat käytännöt lukijoillemme.

Kello 10 ilmestyvän Vastuullisuusuutiset.fi-uutiskirjeen voi tilata kuka tahansa. Vastuullisuusuutiset.fi-uutisten toimituksesta vastaavat Crnet Oy ja CRnet Verkosto. Teknisestä toteutuksesta vastaa Metael Oy. Vastuullisuusuutiset.fi vastaava päätoimittaja on TkT Tuula Pohjola.

Lisää tietoa Vastuullisuusuutiset.fi-yhteistyöstä

About Us

Vastuullisuusuutiset.fi (CSR News) is a social media channel for responsible businesses and organizations.

Vastuullisuusuutiset.fi publishes national and international news about corporate social responsibility (CSR) and sustainable development - every day of the year at 10.00 and 17.30. We also publish weekly best practice news from our partner organizations.

Anyone can subscribe to the Vastuullisuusuutiset.fi- morning newsletter free of charge. The news are assembled by CRnet Oy and CRnet Network. The technical execution is provided by Metael Oy. The Editor in Chief is D.Sc.(Tech.) Tuula Pohjola.