Tänä vuonna luettu 1 321 269 uutista.
This year 1 321 269 news read.

Kaksi toimitusjohtajaa luopui autostaan vuodeksi: toinen säästi yli 300 e/kk - toiselle kävi mahdottomaksi

Älykkäät liikennepalvelut pyrkivät korvaamaan yksityisautoilua. 

"Autoton elämäntapa on tulevaisuutta, muttei vielä tätä päivää", arvioi kuitenkin helsinkiläinen toimitusjohtaja, joka luopui menopelistään vuodeksi. 

Älykkään liikenteen palvelut yrittävät tehdä läpimurtoa Suomen suurissa kaupungeissa. Ja niin kuin vähitellen kaikki muukin, liikkuminenkin hoidetaan yhä useammin älypuhelinsovellusten avulla.  Vaikkapa Helsingissä toimiva Whim-palvelu älypuhelinapplikaatioineen on esimerkki siitä, mitä älykäs liikenne ja liikenne palveluna tarkoittavat.

Kun palvelusta maksaa ensin kuukausittaisen 49 euron könttäsumman, julkisilla saa matkustaa rajattomasti ja alle viiden kilometrin taksimatkoista tarvitsee maksaa korkeintaan kymmenen euroa. Kuukausimaksun maksanut saa myös vuokra-auton tarjoushintaan.  Kalliimman, 499 euron paketin ostaja saa ajaa taksilla ja vuokra-autollakin maksutta. Yhteiskäyttöautot ja kaupunkipyörät ovat tulossa palvelun piiriin tänä vuonna.

Oulussa, Tampereella ja Turussa puolestaan toimii Kyyti-kimppataksipalvelu, joka yhdistelee eri asiakkaiden matkoja ja säästää siten kustannuksissa. Palvelu on pilotoinut myös Helsingissä, ja siihenkin ollaan kytkemässä julkisen liikenteen palvelut.

Whimin ja Kyydin kaltaisten palveluiden yhtenä kantavana ideana on, ettei tavallisten ihmisten tarvitsisi esimerkiksi omistaa autoa ja maksaa sen kustannuksia, vaan sen sijaan jokainen voisi maksaa liikkumisesta palveluna. Sekä Whim että Kyyti ovat jo astuneet kansainvälisille markkinoille. Edellytyksenä palveluilla selviämiselle on, että yksityisautolle vaihtoehtoiset kulkumuodot toimivat tarpeeksi sujuvasti.

Helsinkiläinen toimitusjohtaja ja yrittäjä Jyrki Paavilainen testasi perheensä kanssa autotonta elämäntapaa vuoden ajan marraskuusta 2016 marraskuuhun 2017. Kokeilun aikana Paavilainen kulki jalan, julkisilla sekä yhteiskäyttöautoilla ja kokeili erilaisia liikkumispalveluita. - Whimiä en hankkinut, koska siihen ei ole mitään taloudellista perustetta ja tarjonnassa on isoja puutteita. Saman saa itse hoitamalla, hän sanoo. 

Paavilainen asuu hyvin saavutettavissa olevalla alueella Taka-Töölössä, mutta silti kokeilu kertoi hänelle, ettei pelkkiin julkisiin kulkuvälineisiin ja yhteiskäyttöautoihin nojaaminen soveltunut hänen ja hänen perheensä tarpeisiin. - Hyppäsin samaan aikaan yrittäjäksi, ja se ei oikein sujunut hyvistä lähtökohtaolettamuksista huolimatta, hän kertoo. - Yrittäjän täytyy minimoida kaikki hukka. Siksi autottomuus kävi mahdottomaksi. Autoton elämäntapa on tulevaisuutta, muttei vielä tätä päivää, Paavilainen summaa.

Toimitusjohtaja Jukka Hakolalla kokemukset autottomana selviytymisestä ovat paljon myönteisemmät, eikä hän ole heti palaamassa yksityisautoilijaksi. Hän päätyi luopumaan autostaan viime elokuussa laskettuaan, kuinka vähän ajokilometrejä hänellä kertyy vuosittain suhteessa auton kustannuksiin. - Autoni oli juuri katsastettu. Pelkkä parkkihallipaikka maksoi 150 euroa kuussa, autoon olisi pitänyt hankkia uudet renkaat, ja dieselverokin olisi pitänyt maksaa. Kustannuksia olisi tullut vuoden sisään 1 500-2 000 euroa, Hakola luettelee. 

Yli 30 vuotta auton omistanutta Hakolaa muutos kuitenkin pelotti. Auton myyminen on kuitenkin osoittautunut varsin toimivaksi ratkaisuksi. Hakolan mukaan autoton elämäntapa on säästänyt häneltä huomattavia summia, jopa yli 300 euroa kuussa.  Hakola on ammattijohtaja ja yrittäjä, joka muun muassa auttaa muita yrityksiä erilaisissa muutos- ja kehitysprojekteissa. Liikkumista hänellä kertyy paljon jo työssä, mutta tätä nykyä enimmäkseen Helsingin keskustan alueella, missä hän myös asuu.  

Valtaosin Hakola on voinut kulkea matkansa yhdistelemällä kävelemistä ja julkisia. Kävelyn tuoma liikunta on ollut hänelle tervetullut lisä arkeen, ja junamatkoja hän hyödyntää työskentelemällä. Kiiretilanteissa hän on ottanut alleen kännykällä varattavan yhteiskäyttöauton, jonka hinta määräytyy ajominuuttien perusteella. Whimiä Hakola ei ole käyttänyt, mutta hän uskoo, että maailma menee kohti sen kaltaisia palveluita ja autojen yhteiskäyttöä. - Se olisi kyllä erittäin houkutteleva palvelu, jos julkisilla liikkuisi päivittäin.

Lähde: Taloussanomat


Päivitetty/Updated: 14.01.2018

Yhteistyökumppaneita

Twitter

Yhteistyökumppaneita

Tietoa Vastuullisuusuutisista

Vastuullisuusuutiset.fi on SoMe-kanava vastuullisille yrityksille ja organisaatioille.

Vastuullisuusuutiset.fi-portaalissa julkaistaan kotimaisia ja kansainvälisiä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen uutisia päivittäin – 7 päivänä viikossa vuoden jokaisena päivänä kello 10.00 ja 17.30. Viikottain julkaisemme myös yhteistyökumppaneidemme parhaat käytännöt lukijoillemme.

Kello 10 ilmestyvän Vastuullisuusuutiset.fi-uutiskirjeen voi tilata kuka tahansa. Vastuullisuusuutiset.fi-uutisten toimituksesta vastaavat Crnet Oy ja CRnet Verkosto. Teknisestä toteutuksesta vastaa Metael Oy. Vastuullisuusuutiset.fi vastaava päätoimittaja on TkT Tuula Pohjola.

Lisää tietoa Vastuullisuusuutiset.fi-yhteistyöstä

About Us

Vastuullisuusuutiset.fi (CSR News) is a social media channel for responsible businesses and organizations.

Vastuullisuusuutiset.fi publishes national and international news about corporate social responsibility (CSR) and sustainable development - every day of the year at 10.00 and 17.30. We also publish weekly best practice news from our partner organizations.

Anyone can subscribe to the Vastuullisuusuutiset.fi- morning newsletter free of charge. The news are assembled by CRnet Oy and CRnet Network. The technical execution is provided by Metael Oy. The Editor in Chief is D.Sc.(Tech.) Tuula Pohjola.