Tänä vuonna luettu 1 666 669 uutista.
This year 1 666 669 news read.

Et ehkä pelastakaan maailmaa, sähköautoilija

Maailman pelastaminen näyttäisi yritysten ja poliitikkojen kertomien uutisten perusteella olevan hyvässä vauhdissa.

Uusiutuva energia halpenee ja sen osuus kasvaa nopeasti. Autoteollisuus panostaa hurjasti sähköautoihin. Pariisin ilmastosopimus on pysynyt voimassa.  "Ihmisille ei saa sanoa, että on ratkaisuja tilanteessa, jossa niitä ei ole. Ihmiset kuvittelevat, että voidaan jatkaa kuin ennenkin, kun tulee ratkaisut. Ei tule tällä tavalla", sanoi St1-yhtiön omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen uusimmassa Talouselämässä.

Anttosen mukaan monet ratkaisut ilmastonmuutoksen torjumiseen ovat nykyisellään aivan liian kalliita tai riittämättömiä. Joukkoon hän laskee sähköautot, sähköverkkojen akustot ja uusiutuvan energiankin. Näistä teknologioista huolimatta raakaöljyn ja hiilen kysyntä kasvaa vuoteen 2040 saakka Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n perusennusteiden mukaan. Kasvu hidastuu kyllä merkittävästi, mutta tavoitteena pitäisi olla päästöjen leikkaus. Sitä ei ennusteissa näy, vaikka Pariisin ilmastosopimuksen lupaukset on niissä otettu huomioon.

Näitä ikäviä ennusteita kuitenkaan harvoin korostetaan ilmastonmuutoksesta puhuttaessa. Anttosen viesti on toisenlainen. Hän ei usko, että päästöjä pystytään leikkaamaan tarpeeksi ilman sääntelyä ja tiukkoja kieltoja. Anttosen mielestä esimerkiksi lyhyet lentomatkat pitäisi kieltää sellaisilla reiteillä, joilla on toimiva junayhteys. Energiayhtiöt hän pakottaisi mandaateilla vähentämään fossiilisen energian tuotantoa.

Anttonen on tehnyt miljardiomaisuuden polttoainemarkkinoilla. Tyhjästä aloittaneella yrittäjällä on nyt Forbesin arvioiden mukaan koossa 1,3 miljardin euron omaisuus, koska hän omistaa enemmistön St1 Nordic ja St1 Group -yhtiöistä. Mika Anttonen on yksi parhaista öljymarkkinoiden tuntijoista Suomessa. Öljymarkkinan toimintaan perustuu myös hänen väitteensä, että sähköautoilija ei ilmastoa pelasta.

Väite pohjautuu siihen, että lentokonepolttoaineita ja petrokemian tuotteita voidaan öljystä jalostaa rajallinen määrä. Kerosiinia saadaan tynnyristä raakaöljyä korkeintaan kymmenen prosenttia. Lentomatkailu on puolestaan kovassa kasvussa. Viime vuonna matkustajakilometrit kasvoivat ilmassa yli kuusi prosenttia. Kattavia ennusteita asiasta tekevä Airbus ennustaa lentämisen kasvavan 4,4 prosenttia vuodessa seuraava 20 vuoden ajan. Tämä takaa kerosiinin kysynnän kasvun, vaikka uudet koneet ovatkin pihimpiä. Biopolttoaineita ei puolestaan riitä lentomatkailun suuriin tarpeisiin.

Bensiinin ja dieselin säästäminen ei riitä, kun öljyä jalostetaan muihin tarpeisiin kuten lentomatkailuun. Sivutuotteena syntyy bensaa ja dieseliä. Jos niiden kysyntä ja hinta laskevat, niistä saa vaikka halpaa sähköä. Polttamatta Anttonen ei usko bensan jäävän. Sähköautoilija ei siis pelasta ilmastoa. Tai korjataanpa hieman: sähköautoilija ei pelasta ilmastoa, ellei myös lentäminen ja kerosiinin kulutus vähene.

Yksi on varmaa. Ilmastonmuutoksen ongelmia ei ole lähimainkaan ratkaistu. Insinöörien täytyy pitää kiirettä puhtaiden teknologioiden kehittämisessä. Sillä yhdessä asiassa Anttonen on varmasti oikeassa: kuluttajien enemmistö valitsee halvimpia ja helpoimpia vaihtoehtoja. Moni ei mieti ympäristöä kaupan kassalla. Siksi markkinoiden pitää ohjata kulutusta päästöjä vähentävään suuntaan.

Lähde: Talouselämä


Päivitetty/Updated: 18.09.2017

Yhteistyökumppaneita

Twitter

Yhteistyökumppaneita

Tietoa Vastuullisuusuutisista

Vastuullisuusuutiset.fi on SoMe-kanava vastuullisille yrityksille ja organisaatioille.

Vastuullisuusuutiset.fi-portaalissa julkaistaan kotimaisia ja kansainvälisiä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen uutisia päivittäin – 7 päivänä viikossa vuoden jokaisena päivänä kello 10.00 ja 17.30. Viikottain julkaisemme myös yhteistyökumppaneidemme parhaat käytännöt lukijoillemme.

Kello 10 ilmestyvän Vastuullisuusuutiset.fi-uutiskirjeen voi tilata kuka tahansa. Vastuullisuusuutiset.fi-uutisten toimituksesta vastaavat Crnet Oy ja CRnet Verkosto. Teknisestä toteutuksesta vastaa Metael Oy. Vastuullisuusuutiset.fi vastaava päätoimittaja on TkT Tuula Pohjola.

Lisää tietoa Vastuullisuusuutiset.fi-yhteistyöstä

About Us

Vastuullisuusuutiset.fi (CSR News) is a social media channel for responsible businesses and organizations.

Vastuullisuusuutiset.fi publishes national and international news about corporate social responsibility (CSR) and sustainable development - every day of the year at 10.00 and 17.30. We also publish weekly best practice news from our partner organizations.

Anyone can subscribe to the Vastuullisuusuutiset.fi- morning newsletter free of charge. The news are assembled by CRnet Oy and CRnet Network. The technical execution is provided by Metael Oy. The Editor in Chief is D.Sc.(Tech.) Tuula Pohjola.